ارسال پاسخ

۱ آبان ۱۳۹۷
لینک صفحه: http://pvcas.ir/n1904

pvc-asso.ir

ارزیابی چرخه حیات لوله های آب و فاضلاب  pvc

لوله های  PVCبا قابلیت دوام بالاتر، ارزان تر و ایمن تر کلیدی اساسی برای ارتقای سیستم های فاضلابی و آشامیدنی در آمریکاست. در این مطلب برخی از یافته های کلیدی این مطالعه بیان شده است.

سرویس ترجمه انجمن لوله و اتصالات پی وی سی: دریک مطالعه جامع، بهداشت، ایمنی، عملکرد و ویژگی های پایداری مواد لوله های مختلف مقایسه شد. یک نظرسنجی جامع زیست محیطی همچنین بررسی عملکرد لوله های آب و فاضلاب در شمال آمریکا اخیرا توسط موسسه لوله های  pvc Uni-Bell مستقر در دالاس صورت گرفت.

 

( PVCPA) نماینده تولیدکنندگان لوله های PVC در ایالت متحده و کاناداست. موسسه لوله های  PVC  برای این بررسی تحت عنوان ارزیابی چرخه حیات لوله های آب و فاضلاب  PVC، و مقایسه آنالیزهای پایداری مواد لوله، شرکت مشاوره پایداری(SCC) را استخدام کرد. مهندسان SSC از استانداردهای ارزیابی چرخه حیات سری ISO 1440 برای ارزیابی اثرات زیست محیطی لوله  PVC استفاده کرده اند.

 

گزارش تهیه شده همچنین سایر محصولات لوله را براساس دوام، داده های عملکردی و زیست محیطی و آماری بررسی می کند.صنعت لوله  PVC تنها ماده لوله ای است که اثرات پایداری و زیست محیطی آن شفاف گزارش شده است. این اطلاعات برای سیاست گذاران و متخصصان برای تصمیم گیری آگاهانه در تلاش برای بهبود زیرساخت های زیر زمینی با محصولات پایدار موثر است.این مطالعه اطلاعات حیاتی برای سیاست گذاران فدرال، ایالتی و محلی فراهم می آورد تا با نگاه به مواد لوله های مدرن به بازسازی زیرساخت های زیر زمینی رو به زوال کمک کنند.

 

لوله های  PVCبا قابلیت دوام بالاتر، ارزان تر و ایمن تر کلیدی اساسی برای ارتقای سیستم های فاضلابی و آشامیدنی در آمریکاست. در اینجا برخی از یافته های کلیدی این مطالعه آمده است:

  • زمانی که پایداری محصولات لوله برای طراحی چرخه حیات ارزیابی می شود، لازم است که اثرات چرخه حیات تمام موادی که در سیستم لوله گذاری استفاده می شود، درک و بررسی شود.

 

  • با توجه به 60 سال تجربه در زمینه حفاری، آزمون های آزمایشگاهی و ایمن بودن نسبت به خوردگی و نرخ شکست پایین، طول عمر بیش از 100 سال برای لوله های پی وی سی تایید شده است.

 

  • PVC به عنوان ماده ی مغذی برای رشد باکتری ها و پاتوژن ها به کار برده نمی شود

 

  • استفاده از لوله ها بیش از طول عمر کاری آن منجر به هزینه های عملیاتی و نگهداری بالاتر میشود و تخریب دیواره داخلی برای لوله های چدن نشکن و بتی آغاز می شود.

 

  • تعاریف سنتی از طول عمر مفید لوله باید دوباره ارزیابی شود.بیشتر اوقات که لوله های چدنی و بتنی  قابل کارکرد در نظر گرفته می شوند، در حقیقت این گونه نیست. زیرا اغلب به صورتی که طراحی شده اند عمل نمی کنند.زمانی که آنها در حال استفاده هستند لوله های چدنی و بتی مستعد شکستگی، هدر رفت آب و مسائل مربوط به کیفیت آب هستند. همچنین هزینه های تعمیر و نگهداری بالا و هزینه های ناشی از خوردگی که به طور موثری کارایی پمپاژ را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

  • لوله پی وی سی گزینه ای با هزینه اولیه پایین است که به دلیل کارایی پمپاژ برتر، مقاومت خوردگی و طول عمر منجر به صرفه جویی در دراز مدت می شود.لوله های فلزی و بتی برای کمک به کاهش خوردگی دیواره لوله نیاز به افزودنی های شیمیایی(فسفات ها) دارند. فسفات ها شانس رشد زیستی را افزایش می دهند مانند رشد جلبک ها در منابع آب آشامیدنی، دریاچه ها و رودخانه ها

 

  • لوله های چدن نشکن 9 برابر بیشتر از لوله های  PVC در طول پردازش مواد خام، تولید، حمل و نقل، و نصب، انتشار دی اکسید کربن دارند.66% از لوله های تامین آب در ایالت متحده 8اینچ یا کوچکتر هستند. در سراسر کشور استفاده از لوله های  PVC به جای لوله های چدن نشکن در این سایز میتواند منجر به صرفه جویی 21 میلیارد دلار در هزینه های پمپاژ در طول 100 سال شود. اگر  PVC به جای HDPE استفاده شود، 37 میلیارد لار صرفه جویی می شود.

 

  • انرژی مورد نیاز برای پمپ آب از طریق یک لوله تحت فشار در طول عمر این لوله ، منبع مهمی از تاثیرات محیطی بالقوه است. انرژی مورد نیاز برای پمپاژ آب از طریق لوله  PVC در 100 سال عمر طراحی لوله ثابت باقی می ماند زیرا دیواره های صاف لوله زبر نخواهد شد و سطح داخلی لوله صاف و صیقلی باقی خواهد ماند. این مسئله منجر به صرفه جویی در هزینه کل چرخه حیات در مقایسه با لوله های چدن داکتیل و بتونی می شود که به دلیل خوردگی، نشت و تخریب داخلی به انرژی پمپاژ بیشتری نیاز دارد.

 

  • خاک های خورنده 75% از تجهیزات آب را تحت تاثیر قرار می دهد. مقاومت در برابر خوردگی و دوام بالای یک لوله تا حد زیادی چرخه حیات را تحت تاثیر قرار می دهد.لوله های چدن نشکن به مدت 11 تا 14 سال در خاک هایی با خورندگی ملایم دوام می آورند و در طول 100سال نیاز به جایگزینی های بیشماری دارند.

 

  • برای لوله ها از مواد مختلف در سایز 8 اینچ،لوله های چدن نشکن 54% انرژی بیشتری برای پمپاژ آب نسبت به لوله های PVCنیاز دارند و لوله های HDPE  100% انرژی بیشتری برای پمپاژ آب نسبت به لوله های  PVC لازم دارند.

 

  • زمانی که مصرف انرژی محصول و ردپای کربن از گهواره تا گور در سیستم های آب عمومی در نظر گرفته می شود، در بین مواد لوله رقابتی از جمله چدن، بتن و HDPE، PVCجایگزینی مطلوب تر است.

 

  • 1- انرژی لازم برای تولید مواد اولیه مورد نیاز لوله ها

همانطورکه در جدول  بالا مشاهده می شود انرژی صرف شده برای تولید لوله های U-PVC بسیارکمتر از سایر لوله ها است.

در جدول زیر نیز میزان انرژی لازم جهت تولید 100 کیلومتر لوله سایز 110 میلیمتر با فشارکاری 16 بار آمده است.

 

جدول 2- انرژی مورد نیاز برای تولید لوله از مواداولیه آنها

 

  • مواد بازیافت شده تنهایک ویژگی واحد از اثرات زیست محیطی چرخه حیات یک لوله است. برای مثال انرژی بیشتری برای پردازش فلزات جهت تولید لوله چدن داکتیل نسبت به تولید لوله  PVCنیاز است. همچنین تولید لوله های چدنی با ضایعات بازیافت شده چدنی سموم بیشتری را نسبت به لوله های تولید شده از مواد بکر انتشار می دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد

تعرفه تبلیغات انجمن پی وی سی

اخبار مرتبط